DVOSTAV: Grim reaper records ─ jesboligakurac records

21:08
U prethodna dva "dvostava" pričali smo sa kolegama fanzinašima i istaknutim književnicima. Sada je došao red da malo porazgovaramo sa dva izdavača. Kako nezavisni DIY izdavači preživljavaju u 21. veku, imaju li nosači zvuka ikakvu šansu da pariraju "onlajn" izdanjima, zašto su kasete i ploče ponovo aktuelne... sve to i mnogo više u dvostavu sa Miroslavom (Grim reaper records) i Milošem (jesboligakurac records)


Na prvom mestu, predstavite vas i vašu etiketu našim čitaocima? Kad ste pokrenuli celu priču, koju vrstu muzike izdajete...?

Grim reaper: je počeo da postoji  od jula 2012. godine. Krenuo sam da radim tako što sam prvo "širio" moj bend i godinama skupljao kontakte. Uočio sam dosta nepravde kod mnogih stranih izdavača, na primer, urade 100 primeraka albuma, bendu pošalju 5 komada, što je po mom mišljenju veoma nepošteno. Uglavnom, dok su se kontakti množili, skontao sam da i ja mogu da pomognem, pošto sam zaluđenik za muzikom. U početku nas je bilo dvoje u priči, a posle nekog vremena drugar koji je radio sa mnom je odusto zbog finansija. Muzika koju izdajem je raznolika. Od dark ambientala do grind core, uglavnom skoro sve metal pravce. Začuđujuće je što me najviše kontaktiraju grind i black bendovi. Iskreno govoreći, ako mi se bend svidi to se i radi, nebitno koji je metal podžanr u pitanju.

jesboligakurac: Ja sam Miloš Pavlović Packe iz okoline Brusa, moj label se zove "jesboligakurac records" i on se kao ideja pojavljuje 2012. godine, ali prvo zvanično izdanje biva objavljeno januara 2014. godine, tako da se taj datum računa kao početak "jesboligakurac" priče. Na svojoj etiketi objavljujem grindcore, goregrind, crust, hc punk, powerviolence, death i thrash metal, noise. Naravno, pored pomenutih podžanrova na moj label uleti i po koji bend koji ne pripada ni jednom od njih, dovoljno je da mi se bend dopadne i da je moguće saradjivati sa istim. Prioritet su, svakako, demo bendovi i bendovi koji se vode DIY filozofijom. 

Za neupućene, u čemu je razlika između DIY i (nazovimo) "legalnog" izdavaštva? Da li ste nekad razmišljali da vaš lejbel prebacite u ove druge tokove?

Grim reaper: DIY ili "uradi sam" izdavaštvo. Uglavnom, razlike su u tome što mi kao mali izdavači nemamo baš neku veliku zaradu. Ponekad se ne zaradi ama bas ništa, ali zato trejdovanjem dobijemo gomilu muzike koje nikad ne bismo ovako nabavili. 
Pozitivno je što na taj način nabavimo dosta toga, a i bend koji trejdam završi u mnogim zemljama. Mislim da DIY izdavači na jedan način mogu uraditi bolju promociju bendovima nego "legalni", jer su ovi drugi uglavnom vezani za prodavnice, a nama diskovi, kasete odu svuda i u svačije ruke. "Legalni" izdavači imaju gomila ugovora i čuda, dok kod nas sve funkcioniše na principu "kako se dogovorimo". Razmišljao sam da sve to prebacim u druge tokove, ali za sada ostajem pri ovome, pa ćemo videti za dalje...

jesboligakurac: Postoji puno razlika izmedju DIY i ovih drugih labela. Da biste imali DIY label nije potrebno da imate registrovanu firmu, da plaćate poreze, zaštitu autorskih prava, SOKOJ, Narodna biblioteka, Katalogizacija u publikaciji itd. Dovoljno je da imate dobru volju, nešto malo opreme za rad i neka minimalna novčana ulaganja. Kod mainstream labela sve se vrti oko novca, izdaju se samo bendovi "ispolirane produkcije" na kojima može dobro da se zaradi. E, zato smo mi tu! Kod DIY labela takve stvari nisu presudne, bitno je da bend dobro svira i da ima muda da kaže ono što misli. U undergroundu nema maski, nema šminke... sirovo i surovo! Ne smemo da zaboravimo da je rock-punk-metal nastao i opstao baš zahvaljujući hiljadama malih bendova, fanzina i izdavača koji su se vodili DIY ideologijom. Srž umetnosti leži baš tu, duboko u undergroundu. Lično, nikada nisam ni razmišljao o tome da "jesboligakurac" jednog dana postane legalan, mainstream label, to je prosto nemoguće i kosi se sa idejom i filozofijom samog labela. 

Šta vam je ovaj hobi doneo, a šta oduzeo?

Grim reaper: Pošto se veoma interesujem za muziku a i kolekcionar sam kaseta, diskova i ploča... doneo mi je gomilu stvari koje volim …Na prvom mestu, zadovoljstvo kad uspem da bend čiji album sam izdao, dobro ispromovišem da stigne do jakih distroa, još ako taj bend dobije neki ok ugovor ─ tim bolje. A šta oduzima? Pa samo vreme ponekad, ali kad radiš nešto što voliš, vreme je potpuno nevažno.

jesboligakurac: Ovaj "hobi" mi svakonedeljno donosi nove kasete, diskove, fanzine... Doneo mi je sjajna prijateljstva i poznanstva, otvorio mogućnost da i svoj rad, kao i muziku svog benda plasiram dalje i šire nego što sam pre recimo 5 godina mogao i da zamislim. Vreme koje mi ovaj hobi oduzima je svakako kvalitetno utrošeno, tako da ni to nije neki "rashod". Novac koji se ulaže je uvek u nekom obrtu i pre ili kasnije se vrati. 

U poslednje vreme ponovo su aktuelne audio kasete, nosač koji je bio najzastupljeniji 90-ih, naročito kod nezavisnih bendova i izdavača. Šta je po vašem mišljenju razlog toga? Zasićenje diskovima, pomodarstvo, ili?

Grim reaper: Audio kasete kao nosači zvuka bile su aktuelne devedesetih godina, ali, po mom mišljenju, one su i dalje neprevaziđene. Ja lično volim taj zvuk kasete, odrastao sam uz njih, jednostavno imaju neku svoju draž. Opstale su i dalje jer su dugotrajnije. Ako imaš pravi uređaj, kaseta može da traje godinama, dok disk najmanje ogrebeš i gotovo. Sada se dosta njih odlučuje za kasete zbog piraterije. Otkako radim kao izdavac primetio sam da čim odradim disk, ne prođe ni par dana, a već se pojavi link za skidanje.

jesboligakurac: U neku ruku kaseta, kao i vinil, danas jesu trend. Neki veliki izdavači (Relapse, npr.) se vraćaju kasetama i njihova kasetna izdanja stoje 10-15 evra. Na svom labelu objavljujem kasete jer one najbolje mogu da prenesu tu sirovu energiju benda, na njima ta "krš" produkcija zvuči mnogo prirodnije nego na CD-u. Za mene lično, kaseta je najbolji i meni najdraži nosač zvuka iz prostog razloga što kada sam ja počeo da slušam muziku CD plejeri su bili retki i skupi, kompjuteri još ređi, a za internet se znalo da postoji tamo negde ─ kaseta je bila jedini način da se nešto sluša. Čak i kasnije kada su diskovi uzeli maha ja sam morao da kupivši CD nekog benda uz to kupim i praznu kasetu na koju bih kasnije kod nekog od drugara presnimio isti taj moj CD kako bih to mogao kući da slušam. 

Kad smo već kod audio kaseta, primetio sam da se nemali broj vaših izdanja pojavljuje ne njima. Mene zanima, kako se snalazite za nabavku "praznih kaseta". Ima li ih još uvek u slobodnoj prodaji ili ste prinuđeni da preturate po buvljacima i internetu? 

Grim reaper: Uf, nabavka praznih kaseta. Iskreno, dosta teško se do njih stiže. Ja sam u mom kraju naterao jednu prodavnicu da mi nabavljaju kasete. Zamisli, uđe ti čovek, uzme par diskova i svaki put pita "je l' imate kasete"? Čoveku verovatno već izašlo na glavu pa reko sebi: "daj da mu nabavim jer ću da izludim ako me bude svaki put pitao. Do tog trenutka nabavljao sam preko interneta, naručivao od ko zna koga. Mada, u Beogradu ima par prodavnica specijalizovanih za tu namenu. Jedini problem što kasete od 60 min. ne postoje u prodaji, tako da moram da se služim sa onima od 90 min. Ako nabavim od 60 min. ili krace, onda mi je to premija.

jesboligakurac: Kasete se mogu naći u slobodnoj prodaji, ali u manjim količinama. Postoje i firme (u inostranstvu) koje proizvode kasete po narudžbini (čak možete da odaberete boju i minutažu koju želite). Kod nas je svakako najlakše iskopati ih na netu. 

Ima li DIY (i bilo koje drugo) izdavaštvo budućnost? Vidimo da se danas sve preselilo na internet: fanzini, muzika, knjige... sve je digitalizovano i postavljeno "na izvol'te".

Grim reaper: Nadam se da ce da opstane. U poslednje vreme nastaju novi nezavisni izdavači, što u zemlji, što u inostranstvu. Dosta toga se preselilo na net, ali ipak mislim da još uvek ima onih koji vole da u rukama imaju kasetu, CD, fanzin, knjigu... i sve dok je takvih, sigurno da će opstati.

jesboligakurac: Mislim da DIY izdavaštvo ima budućnost premda nijedan DIY izdavač ne puca na milionske tiraže već svoja izdanja radi u limitiranim, kolekcionarskim tiražima. Iako je sve na netu i na izvolte uvek će se naći ljudi koji će radije kupiti fizičko izdanje nego isto downloadovati sa neta. 

Objavljujete što domaće, što strane bendove. Možete li da nam prepričate jednu anegdotu (pretpostavljam da ih ima i više) sa nekim od bendova koji je hteo da sarađuje sa vama, a iz nekog razloga ta saradnja nije uspela?

Grim reaper: Evo pre neki dan se javio jedan bend iz Španije. Dopisujemo se, a sve mi nekako čudno. Proveravam svaku stvar koju sam napiso, ja jedno pitam, a on sasvim deseto odgovara. Rešim ja posle nekih pola sata da napisem "I'm sorry for my bad English". Na kraju se ispostavilo da on nema pojma engleski, pa smo se džabe dopisivali sat vremena. Ja ga nisam razumeo, on mene još manje. Do saradnje nije došlo zbog jezičke barjere. Mada, ko zna, možda i padne neki dogovor ako se snađemo u ovom džumbusu što smo pisali jedan drugom.
Što se tiče domaćih... eto počeo sam da radim jedan bend, odradio im kasetu (neki split). Uglavnom, ljudi su me optužili da sam naci scum, zbog toga što na distrou imam bend 1389, koji uglavnom rade satanic muziku. Jeste da 1389 ima neke pesme koje su u ns black metalu, ali ja im te albume ne radim. Uglavnom, ljudi is tog benda su napisali čitavo saopštenje da ja ne želim da izbacim taj 1389 i da smo mi ns black metal izdavačka kuća, šta tvrdim da nismo, jer se bavim samo muzikom, šta me briga za politiku. Najtužnija stvar je što je posle saopštenja nastala opšta pomama za 1389, pa ispada da su im ovi nesvesno uradili odličnu reklamu. U svakom slučaju, hvala tom bendu, imaju od mene podršku, ali, eto, naši ljudi znaju da budu nemogući. 

jesboligakurac: Desilo se da mi je bend poslao singl (jednu pesmu) i da smo dogovarali kasetno izdanje njihovog "full lenght" albuma koji je upravo bio u fazi snimanja. Nekoliko dana kasnije bend mi je dostavio omot i potreban info, ja sam vec prionuo na posao izrade omota i nalepnica a od benda tj. materijala ni traga ni glasa. Nekoliko dana kasnije dobio sam mail u kom su mi javili da se bend raspao. 

Koje je najudaljenije mesto na planeti gde ste prodali ili trejdovali neki nosač zvuka sa vaše etikete?

Grim reaper: Mislim da su to bile zemlje: Australija, Čile, Peru, Paragvaj, Malezija, Indonezija, Šri Lanka, Tajvan...

jesboligakurac: Svoja izdanja sam najdalje prodao u Texasu, a što se trejda tiče, moja izdanja su tim kanalima dospela širom sveta, jedino ih nema u nekoj od Afričkih zemalja, tamo nisam dobacio. Ima ih po Evropi, u Australiji, Tajvanu, Maleziji, Kanadi, Peruu, Argentini, USA... 

Pošto je vaš rad zasnovan na non-profit principu, pa samim tim novac u celoj priči nije primaran... ipak, pretpostavljam da se desi da sa nekim albumima "odete u minus". Na kom izdanju ste najviše "pukli"?

Grim reaper: Desi se ponekad da odem u minus, ali to ne znači da je izdanje loše. Uvek se nađe neko kasnije koga to izdanje zanima. 
U trenutku ne nadjem gde tacno bi trebo da posaljem ali uglavnom vise manje sve ode .

jesboligakurac: Već sam pomenuo da se novac vrti, jednog momenta se "pukne" za izdavanje, trejdovanje itd. a sledećeg momenta se nešto proda i dođe se na pozitivnu nulu. Kao odgovor na pitanje navešću situaciju u kojoj sam najviše puko. Bilo je u pitanju izdavanje split kasete bendova CAB iz Indonezije i benda Shitnoise Bastards iz Malezije. Izdanje samo po sebi nije puno koštalo, kaseta je bila limitirana na svega 30 kopija od kojih sam autorima trebao da pošaljem po samo 5 besplatnih primeraka. Sve je bilo lepo dok nisam ušao u Poštu da pošaljem kasete bendovima, poštarina je bila toliko skupa da sam istresao sav novac koji sam imao kod sebe i to opet nije bilo dovoljno, pa mi je šalterska službenica u znak podrške naplatila tih nekoliko dinara manje, nasmejala se i rekla: "Koverte neću da ti naplatim, to nek bude moj mali doprinos toj tvojoj muzici". 

Planovi i aktuelnosti. Šta nam najnovije nudite, a šta planirate da izdate u budućnosti?

Grim reaper: Planovi su da uspem da završim "nakupljene" bendove. Biće mnogo toga, a trenutno radim dva benda iz Slovačke, pa onda ovako nešto: 
Armatus – "Pjesme Mrtvog Guslara" ( Black / Thrash Metal, Croatia) Tape
Karakondžula – "Beer Metal" (Black Metal, Serbia) CDr Pro 
Scaffold – "At Dinner With Cannibals" (Death Metal, Serbia) Tape 
Scaffold – "Like Devil In The Churches" (Death Metal, Serbia) Tape
Raw Black Metal Compilation Vol 2 – Free download 
Nyarlathotep / Armatus / Eris (Black / Thrash Metal / Black / Thrash Metal / Raw Black Metal ) 
Scaffold / Karakondzula (Death metal / Black thrash metal) Split
...
e-mail: mrptomain@gmail.com

jesboligakurac: Aktuelno je Saturn form essence ─ Antitalent split izdanje, objavljeno pre desetak dana. Trenutno u planu imam još nekoliko izdanja na CD-u i jedno na kaseti. Otkriću vam da u skorije vreme možete očekivati jedno zaista nesvakidašnje Agathocles izdanje na CD-u, kao i reizdanje kultnog beogradskog death-grind benda Kramp. Biće tu i Srpska nojz kompilacija, bend Pripjat iz Požarevca, ali o tom potom. 

Kontakt 
e-mail: jesboligakurac@gmail.com 

Podeli sa prijateljima:

Povezani tekstovi

Previous
Next Post »