Znam da naslov i nije nešto inventivan, ali, ljudi prosto vole da čitaju tekstove gde se nešto navodi po stavkama, pa zašto onda da ne udovoljimo čitaocima. Ne bih vam više dosađivao sa uvodom, zato ću odmah krenuti sa nabrajanjem. Ovo su deset stvari koje neki bendovi rade, a koje imaju tendenciju da opasno iziritiraju publiku:
1. Menjanje imena benda
Dobro, i nije česta pojava, ali, dešava se. Sasvim nepotrebno i neproduktivno. Uzaludno traćenje vremena i stvaranje zabune kod slušalaca. Ime svakako neće previše pomoći u pozicioniranju benda kod publike, već isključivo kvalitetne pesme. I sami znamo koliko bendova je postiglo svetsku slavu, a na početku (a i posle) su imali prilično glupa imena. Kasnije više niko nije ni obraćao pažnju na to. Bilo je i kontra primera. Na primer, pamti se kako je "Bijelo Dugme" nastalo iz, tada ne previše poznatog sastava "Jutro". Mada, to menjanje je bilo uslovljeno razdorom i cepanjem originalnog sastava. Kako bilo, uveren sam da bi Brega hipnotisao milione Jugoslovena, sve i da je grupu naslovio kao "Bijelo dupe".
2. Snimanje obrada
Apsolutno mi nikad nisu bili jasni ljudi (ovde posebno mislim na neafirmisane bendove i muzičare) koji plate studio da bi snimili obradu tuđe pesme. Ako si na početku karijere, prirodno je da ponudiš nešto svoje, nešto originalno kako bi se izdvojio od ostalih. Sasvim je u redu da na svirkama otprašiš i poneku tuđu stvar, naročito ako nemaš ispunjen repertoar autorskim materijalom, međutim, ubacivanjem tuđih pesama na album nećeš postići ništa. Niti ćeš skrenuti pažnju na sebe zbog toga što si odsvirao poznatu pesmu (to može svaki dobar instrumentalista), niti ćeš dati omaž omiljenom bendu, jer, po logici stvari, čim nisi poznat malo ko će to da čuje. Nemam ništa protiv kada se okupe muzičari i prijatelji koji su poznavali legende poput Ekatarine Velike, Kud Idijota..., pa im posvete obrade. To je sasvim u redu, iako se i kod takvih projekata (ne mislim direktno na ova dva) uvek mogu naći ljudi kojima je više stalo do sopstvene afirmacije, nego što bi to radili iz pijeteta prema legendama koje više nisu na muzičkoj i životnoj sceni.
3. Snimanje obrada sopstvenih pesama
Može se desiti iz milion i jednog razloga da neka pesma ne uspe najbolje iz prvog puta. Bilo da je to neiskustvo muzičara na početku karijere, loš urađen posao u toku snimanja ili produkcije... sasvim je nebitno. Moje mišljenje je da te pesme treba ostaviti takve kakve jesu. Zamislite, recimo, da slikar ponovo radi istu sliku, ili pisac da piše drugu verziju svoje priče. U najmanju ruku – nepošteno je. Stvari treba ostaviti takve kakve jesu, tj. sačuvati im autentičnost. Ili što bi naš narod rekao, posle jebanja – nema kajanja.
4. Izvođenje starih pesama u novim aranžmanima
Slično kao i stavka pod brojem 3. Samo je mesto radnje iz studija premešteno na koncertnu binu. Prirodno je da čoveku dosadi da duži niz godina svira jednu pesmu potpuno isto kao na početku. Da se računaju samo "žive" (postoje li mrtve?) svirke, bez milion proba, opet, što je mnogo – previše je. Međutim, mišljenja sam da publika na koncertima ne voli ta eksperimentisanja. Pre par godina sam bio na svirci Električnog Orgazma i kad sam čuo kako sad sviraju meni najdražu stvar "Krokodili dolaze", malo je reći da sam se razočarao.
5. "Kukanje" na scenu
Ko o čemu – baba o uštipcima. Reče vam Dejvid kome su usta puna tog "kukanja". Međutim, anonimusu i čoveku koji nema ambicija da se proslavi od ovog posla (tj. meni) dopušteno je da tako traći vreme. S druge strane, umetnici bi trebalo više da se posvete kreativnom aspektu svog rada, a na sceni šta bude – biće.
6. "Bandcamp 5 $"
Najveći apsurd savremenog doba, naročito neshvatljiv za mentalitet balkanskog bića. Ako si podelio muziku na internetu, zašto ne staviš i opciju "free download", već pokušavaš da to naplatiš. Da se razumemo, ja sam prvi za to da svaki autor živi od svog rada, ali, u tom slučaju bolje je da pesme ostaviš samo na nosaču zvuka, pa ko hoće da kupi – kupiće. Kontam da to prolazi u uređenim i ekonomsko bogatijim zemljama, ali, ovde gde narod jedva sklapa kraj sa krajem, sumnjam da ima previše njih koji će da plate pesme u digitalnom formatu, koje su tako skuplje i od samog nosača zvuka. Na taj način jedino rizikuješ da ljudi skidaju album alternativnim rešenjima (koja uglavnom znače manju "bitražu", tj. lošiji kvalitet zvuka), a dobro znamo kako se sve to brzo širi po internetu.
7. Pičkaranje po fejsbuku
Pod ovim podrazumevam svađe unutar benda i opanjkavanja na društvenim mrežama. Bilo je takvih primera i kod nas poslednjih godina; imali smo "privilegiju" da direktno pratimo kako se raspadaju i poznati bendovi... Oni koji se nisu previše oglašavali na fejsbuku, čini mi se, mnogo su bolje prošli kod publike od onih koji su lajali na sva usta. Mislim da je normalnom čoveku prekurčilo koliko ološa i gluposti gleda svakodnevno na televiziji i internetu (sad će neko reći da normalan čovek ne gleda televiziju i ne prati internet), tako da mu nije potrebno da u tim ulogama gleda i ljude iz sfere rokenrola, koji bi po "difoltu" trebalo da se izdignu iz tog blata.
8. Poziranje
Još uvek sam na polju društvenih mreža. Nije mi jasna potreba da bendovi "siluju" društvene mreže sa milion fotografija. Onaj kome je više stalo do toga kako će izgledati na bini ili bilo gde drugde, nego kakav će auditivni dojam ostaviti kod slušaoca, treba da promeni profesiju. Što da ne, manekeni danas dobro zarađuju.
9. "Spam"
Slično kao i prethodno. Više o tome sam smarao u tekstu kako internet doprinosi antipromociji tvog benda >>>
10. Izbacivanje snimaka sa probe
Iskreno, zafalila mi je još jedna stavka da zaokružim na deset. Nije ni ovo tako bezazleno. Jednostavno – na internetu je svega previše. Drugi razlog je i kvalitet samih video zapisa. Ako već publika kači nekvalitetne snimke načinjene na koncertima, ne moraju i sami bendovi da snimaju probe i to postavljaju na društvene mreže. Ako postoje originalni snimci pesama, "lajv" snimci sa koncerata, "lajv" snimci sa proba, pa onda stvarno ne znam šta to novo i neočekivano bend može da priredi publici na narednim nastupima.
Dejvid
Podeli sa prijateljima:
EmoticonEmoticon